hhoppryttarna

Alla inlägg under april 2011

Av Rebecca Lina - 24 april 2011 23:30

Diamant
Hoppade på ute banan idag och de gick toppen! I slutet hoppade jag en bana på 100cm. och innan Diamant blev sjuk för snart 2 år sen hade vi (jag) jätte stora problem med att komma över hinder över 90cm men nu hoppar vi banor på minst 1m utan problem! Mammas lilla dressyr stjärna ska bli min hopp stjärna hade jag tänkt :') Han va ganske seg idag men de berodde nog på att de va så varmt ute idag och att de va ganska tungt på ute volten men annars va han jätte snäll han stannade inte an ända gång! Duktig häst :')


Aicha
Jag och Josse red ut samma sväng som i tisdags! Aicha är ju Malin Nilssons 3-åriga sto som jag fick låna idag så de va första gången jag red den och innan jag skulle rida så hon att den kunde bocka och sparcka backut när man galopparade och de kan man ju säga att hon gjorde xD Men annars va hon jätte trevlig att rida!

 
//Rebecca

Av Rebecca Lina - 24 april 2011 23:30

Har precis kommit hem från en hel dag i stallet! Bilder från dagen kommer om en stund.
 För nu ska jag plocka ordning lite på mitt rum och sen kolla på ponnyakuten. Har redan sätt avsnittet men , det är ju så bra så varför kan man inte se det igen? :)


//Rebecca

Av Rebecca Lina - 24 april 2011 23:29

Idag har jag vart på Lyckås o köpte nya ridhanskar eftersom mina gamla gått sönder ganske mkt :(
 

(Bild lånad från google)
Jag fastnade för dessa jättesnygga och sköna Kingsland handskar, det röda är nämligen i tunnt lycra material, väldigt behagligt.

Sen åkte vi till stallet o tog in Diamant & Spader Ess. Jag har världens bästa häst som inte hade rullat sig idag :')
Diamant fick vila idag för han har inte vilat på två veckor så de förkännade han!


Imorn ska jag upp till Jursta för att jobba med Josse och de ska tydligen komma ett föl ikväll/i natt/i morgen så de ska bli jätte kul att få se den lilla krabaten sen om den nu kommer medans vi är där. Jag ska vara där halv 8 och vi är säkert inte klara förrän vid 2-3. Om den kommer då är de såklart jag tar en massa kort och laddar upp dom här för er! :)
Och efter de så bär de av till nästa stall för då ska jag hoppa Diamant på utebanan. De är så skönt nu när snön är borta så man kan rida på utevolten i de fina vädret!


/Rebecca

Av Rebecca Lina - 24 april 2011 23:28

Jag är en sån som hatar när det är någon som piskar sin häst inne på banan.
Oftast är det ju faktiskt ryttarens fel, dom lägger hästen heelt fel och då är det faktiskt inte så jättekonstigt om den stannar. Men ändå tycker dom att det är hästens fel som borde ha hoppat rakt in i hindret. Dom alla flesta försöker ju faktiskt så gott dom kan och ställer upp för sin ryttare. Det är inte vad dom har valt, därför borde dom inte bli bestraffade.
Sen blir ju vissa hästar alldeles stressade när dom blir slagna och vet inte vart dom ska ta vägen! Det blir ingen positiv effekt direkt, då blir hindret läskigt och obehagligt istället. Om dom vägrar behöver dom bara veta att det dom gjorde var fel, man kan ju morra och slå till dom EN gång, och inte det hårdaste man kan.

Ur TR "Spö eller piska får inte användas som bestraffning endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k rundslag är förbjudet och medför avstängning. Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omdelbar ansutning till olydnaden. I fråga om "tippning" kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom saldeln"


Sen finns det ju vissa som använder spöt på bogen vid VARJE språng. För att man vill vara säker på att den kommer hoppa, vart tog förtroendet mellan häst och ryttare vägen?
Och man ser när ryttaren släpper ena tygeln och smäller till på rumpan, alltså bestraffning inte anvisning, men ingenting händer!? Jag tycker att domarna ska vara mycket hårdare, det finns ju faktiskt regler för sånt. Skulle nästan vara likadant som om de stannar två gånger på en reg. tävling, och så säger domaren "Äh dom kan få en chans till att hoppa." Det skulle ju aldrig hända!
Så varför då inte bry sig om andra lika viktiga regler.
Sen det värsta som finns är när ryttare rycker i hästens mun och piskar utanför banan. Hästarna är inte så smarta och då fattar dom ingenting. Har ingen aning om vad de har gjort för fel. Man vill säga till dom på skarpen. Dom skämmer bara ut sig, kan inte hantera sin besvikelse och ilska.


Jag tror faktiskt att jag aldrig har under min tävlingskarriär slagit en häst på baken när den har stannat. Jag har tävlat i, få se.. 8 år nu. Jag brukar skänkla till och om jag känner att hästen tvekar kan jag morra och peta med spöt på bogen.
Men jag är verkligen anti sånt som person.



/Rebecca

Av Rebecca Lina - 24 april 2011 23:25

Förlåt för dålig upptatering, men vädret är för fint för att sitta inne vis datan helt enkelt!


 


/Rebecca

Ovido - Quiz & Flashcards