hhoppryttarna

Alla inlägg under januari 2011

Av Rebecca Lina - 25 januari 2011 20:01

Jag heter Rebecca och jag har ridit i 7 år. Jag har en egen häst så jag presenterar honom.
Min häst heter Diamant och är född 1996. Han är en skimmel på 165 cm i mankhöjd. Min mamma köpte honom när jag va fyra, o nu när jag har blivit äldre så har jag börja ridit honom mer o mer. Diamant är världens snällaste häst!

    

Min skötponny Breda. 
Mitt lilla busfrö, hon är en väldig lungn o trevlig ponny. Men hon är väldig rädd om sitt huvud de går verkligen inte att pussa henne där :/ 
Hon hoppar väldigt bra men har en speciel teknik.. svårt att förklara men hon hoppar bara så högt som hon är tvungen o tar back öronen för att de ska gå snabbare ;). Jag har bara tävlat hoppning på henne. Vi vann våran första täving tillsammans. Har även tävlat ponnycupen & maskeradhoppning på denna underbara ponnyn! ♥

  


/Rebecca

...

Av Rebecca Lina - 24 januari 2011 22:33

Dag 1 - Presentera dig och din häst/medryttarhäst/sköthäst

Dag 2 – Min första häst/medryttarhäst/sköthäst

Dag 3 - Min största rädsla

Dag 4 - Hur började mitt häst intresse

Dag 5 - Det här finns i min rykt låda

Dag 6 - Det här gör jag direkt jag kommer till stallet.

Dag 7 - Min favorit grej i stallet

Dag 8 - Ditt bästa ridläger

Dag 9 - Mitt bästa häst minne

Dag 10 - Mina drömmar

Dag 11 - En bild på stallet

Dag 12 - Det här saknar jag

Dag 13 - En nytagen bild från stallet där du är med.

Dag 14 - Varför får ridning dig att må bra

Dag 15 - Något du och någon av hästarna du haft som du är stolt över som ni har


/ Rebecca

Av Rebecca Lina - 21 januari 2011 21:51

heeeej sorry för dålig bloggning!


idag i skolan så stack ja, karro marcin, robin, jesper o jack ut o fota!

jag o karro fick nåra bra bilder idag faktiskt ^^

karro o ja åkte till tumba o fota sen så kom vi tillbaka till skolan vid halv 1 o då fick vi gå hem! fett najjz

vah me karro ett tag sen så följde hon me mej till stallet.

hade dressyr på sötaste Willy för åsa för jossan vah sjuk..

de gick skit bra!!!   

hittade skit bra stöd på hnm i galoppen idag!

han gick skit fiiint idag e verkligen skit nöjd me dagens pass!

åsa tycker att de gick jätte bra idag o hon hade nte så mkt att säga till mej sa hon.    men nu ska ja kolla på ponny akuten avsnitt 2!

puss   

¨

//Lina


  

Av Rebecca Lina - 21 januari 2011 18:06

Jag är en sån som hatar när det är någon som piskar sin häst inne på banan.
Oftast är det ju faktiskt ryttarens fel, dom lägger hästen heelt fel och då är det faktiskt inte så jättekonstigt om den stannar. Men ändå tycker dom att det är hästens fel som borde ha hoppat rakt in i hindret. Dom alla flesta försöker ju faktiskt så gott dom kan och ställer upp för sin ryttare. Det är inte vad dom har valt, därför borde dom inte bli bestraffade.
Sen blir ju vissa hästar alldeles stressade när dom blir slagna och vet inte vart dom ska ta vägen! Det blir ingen positiv effekt direkt, då blir hindret läskigt och obehagligt istället. Om dom vägrar behöver dom bara veta att det dom gjorde var fel, man kan ju morra och slå till dom EN gång, och inte det hårdaste man kan.

Ur TR "Spö eller piska får inte användas som bestraffning endast som anvisning. Hårda slag är en form av olämplig bestraffning. Ridning med uppvinklat spö eller s.k rundslag är förbjudet och medför avstängning. Vid olydnad får hästen göras uppmärksam genom ett lätt slag på bogen eller bakom sadeln. Spöet ska i så fall användas i omdelbar ansutning till olydnaden. I fråga om "tippning" kan tillåtas att ryttaren högst ett par gånger under ritten tippar hästen genom ett lätt slag på bogen eller bakom saldeln"

Sen finns det ju vissa som använder spöt på bogen vid VARJE språng. För att man vill vara säker på att den kommer hoppa, vart tog förtroendet mellan häst och ryttare vägen?
Och man ser när ryttaren släpper ena tygeln och smäller till på rumpan, alltså bestraffning inte anvisning, men ingenting händer!? Jag tycker att domarna ska vara mycket hårdare, det finns ju faktiskt regler för sånt. Skulle nästan vara likadant som om de stannar två gånger på en reg. tävling, och så säger domaren "Äh dom kan få en chans till att hoppa." Det skulle ju aldrig hända!
Så varför då inte bry sig om andra lika viktiga regler.
Sen det värsta som finns är när ryttare rycker i hästens mun och piskar utanför banan. Hästarna är inte så smarta och då fattar dom ingenting. Har ingen aning om vad de har gjort för fel. Man vill säga till dom på skarpen. Dom skämmer bara ut sig, kan inte hantera sin besvikelse och ilska.

Jag tror faktiskt att jag aldrig har under min tävlingskarriär slagit en häst på baken när den har stannat. Jag har tävlat i, få se.. 6 år nu. Jag brukar skänkla till och om jag känner att hästen tvekar kan jag morra och peta med spöt på bogen.
Men jag är verkligen anti sånt som person

  


/Rebecca

Av Rebecca Lina - 21 januari 2011 17:55

I måndags red jag Heidi o de gick super duper bra, i alla fall för att vara första gången ! :)


  


/ Rebecca

Av Rebecca Lina - 6 januari 2011 16:42

Kom nyss hem från en hel dag i stallet. De va ju maskeradhoppningen idag o båda jag o Amanda blev nollor :) Jag hade bästa Breda o Amanda Tinka, jag va Dr.Mugg o Amanda Kapten Filling. (Bilder o film kommer imorn)

Jag är såå stolt över Breda för nu börjar de gå uppot igen :)


Hare bäst men jag kommer ha de bättre ! :)

  

Jag o bästa Breda :)


// Rebecca

Av Rebecca Lina - 6 januari 2011 15:56

shululue


idag vare juh maskeradhoppning!

haha ja ramlade av på framridningen xD

men de gick bra, inne på banan vah breda skit taggad!!

bild o film kmr!

vi kom 3:a fast åsa fick ett stopp, asso seriöst fett skillade vi e!

fick tyvärr inge pris på maskerad delen men de gör inge...

just nu sitter man hos karro o hon fixar mitt hår

puss så länge   


//Lina

   

Av Rebecca Lina - 4 januari 2011 21:24

Måndag : Rida för Åsa, rida Diamant o öva med Amanda

Tisdag : Öva med Amanda

Onsdag : Leda, rida för Tessi, rida Diamant o öva med Amanda

Torsdag : Maskeradhoppningen !

Fredag : Rida Diamant

Lördag : Leda

Söndag : Ponnycup mot Skånsta


// Rebecca

Ovido - Quiz & Flashcards